• Standardy ochrony małoletnich ZSPS

      • Egzemplarz w pełni dostępny cyfrowo pod adresem: https://zspslodz.bip.wikom.pl

         

        Standardy Ochrony Małoletnich w Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi

         

        Spis treści

        I Wprowadzenie, słowniczek pojęć. 2

        II Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia ucznia. 4

        III Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników.. 6

        IV Zasady bezpiecznej relacji personel- uczeń. 6

        Komunikacja z uczniami 7

        Kontakt fizyczny z uczniami 8

        Kontakty poza godzinami pracy. 9

        V Zasady ochrony wizerunku ucznia i danych osobowych małoletnich. 10

        VI Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w ZSPS.. 11

        VII Rozpoznawanie przemocy wobec ucznia. 11

        VIII Procedura interwencji w przypadku krzywdzenia ucznia. 14

        IX Obowiązujące procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa ucznia. 16

        X Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.. 19

        XI Przepisy końcowe. 20

        Załącznik nr 1. 20

        Zasady bezpiecznej rekrutacji w Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego im. Powstańców Wielkopolskich w Łodzi 20

        Załącznik nr 2 Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych uczniów.. 28

        Załącznik nr 3 Zasady bezpiecznego korzystania z internetu. 31

        Załącznik nr 4 Karta interwencji 33

        Załącznik nr 5 Ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem – dla pracowników.. 34

        Załącznik nr 6 Obszary ryzyka. 36

        Załącznik  nr 7  Dane kontaktowe instytucji i organizacji, 37

        które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom. 37

        Załącznik 8 Dostępność informacji dla młodzieży. 40

        na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży. 40

         

         

         

        I Wprowadzenie, słowniczek pojęć

        Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi jest działanie dla dobra ucznia i w jego najlepszym interesie. Pracownik Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi traktuje ucznia z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych    Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi oraz swoich kompetencji.

        Niniejszy standard ochrony ucznia określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu ucznia , gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc uczniowi oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w  Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi za bezpieczeństwo uczniów uczęszczających do placówki.

         

        Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej  Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi oraz bip Szkoły. Są promowane wśród całego personelu, rodziców i uczniów uczęszczających do  Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi.  Poszczególne grupy małoletnich są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.

         

        Słowniczek – wyjaśnienie terminów

        Ilekroć w niniejszym dokumencie, bez bliższego określenia, jest mowa o:

        ZSPS/Szkole- należy rozumieć Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi;

        personelu – należy przez to rozumieć każdego pracownika Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownika, stażystę, wolontariusza lub inną osobę, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z uczniami;

        uczniu – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia (uczeń/słuchacz);

        opiekunie ucznia– należy przez to rozumieć jego rodzica lub opiekuna prawnego, którym jest również rodzic zastępczy;

        zgodzie rodzica – należy przez to rozumieć zgodę obojga z rodziców ucznia;

        krzywdzeniu ucznia– należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę ucznia przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra ucznia, w tym jego zaniedbywanie;

        instytucji - należy przez to rozumieć każdą instytucję świadczącą usługi uczniom lub działającą na rzecz uczniów;

        koordynatorze – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez kierownictwo placówki pracownika odpowiedzialnego za realizację Standardów ochrony uczniów przed krzywdzeniem w placówce;

        danych osobowych ucznia– należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia, a w odniesieniu do konkretnego, zidentyfikowanego dziecka/ucznia/wychowanka – wszelkie informacje o nim.

        przemocy psychicznej - przymus, groźby, obrażanie, wyzywanie, ocenianie, krytykowanie, straszenie, szantażowanie, krzyczenie, wyśmiewanie, lekceważenie,

        przemocy fizycznej - szarpanie, kopanie, popychanie, policzkowanie, przypalanie papierosem, bicie ręką przy użyciu przedmiotów, klaps,

        przemocy seksualnej - gwałt, wymuszanie pożycia seksualnego, wymuszanie nieakceptowanych zachowań seksualnych,

        przemocy ekonomicznej - unikanie płacenia alimentów, zakazywanie członkowi rodziny pracy lub edukacji w celu zdobycia zatrudnienia, przywłaszczanie do swoich celów wspólnych środków na utrzymanie rodziny,

        zaniedbaniu - głodzenie, niedostarczanie odpowiedniej ilości jedzenia, nieodpowiednia higiena lub jej brak, niezgłaszanie się z dzieckiem do lekarza (gdy tego wymaga), brak leczenia mimo zaleceń lekarzy, niedopilnowanie w kwestii edukacji, brak przejawiania zainteresowania, w jaki sposób dziecko spędza wolny czas, jaki ma zainteresowania, problemy oraz potrzeby,

        alienacji rodzicielskiej - ograniczenie kontaktu i izolowanie dziecka od drugiego rodzica, odcinanie drugiego rodzica od informacji dotyczących dziecka, wymazywanie drugiego rodzica z życia dziecka, niszczenie zdjęć i pamiątek, przedstawianie drugiego rodzica w złym świetle, zakazywanie dziecku swobodnego mówienia i wyrażania miłości do drugiego rodzica;

        przemocy domowej - należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:

        - narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,

        - naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,

        - powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące                               u tej osoby cierpienie lub krzywdę,

        - ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych                                                lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,

        - istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

         

        II Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia ucznia

        Przemoc wobec ucznia może być stosowana zarówno w rodzinie, szkole jak i wśród rówieśników. Uczeń, często nawet po ukończeniu 18 r.ż., jest osobą zależną, szczególnie od rodziny/opiekunów prawnych.  Obowiązkiem osób dorosłych jest troszczenie się o jego dobro. Wynika on z naturalnych więzi (rodzice, krewni), z roli zawodowej związanej z pracą z dzieckiem i wreszcie ogólnoludzkiej odpowiedzialności za członków społeczeństwa. Odpowiedzialność tę dodatkowo regulują przepisy prawa. Szkoła, ze względu na swoje ustawowe zadania m.in. w zakresie kształcenia, wychowania oraz opieki, wspomagania wychowawczej roli rodziny, zapewnienia opieki uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej, umożliwienia uczniom korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej, zobowiązana jest zarówno do zapobiegania krzywdzeniu dzieci, jak i też do podejmowania działań, gdy dziecko jest zagrożone, a w szczególności, kiedy zagrożenie to ma miejsce w domu rodzinnym. Uczniowie ZSPS pochodzą z różnych środowisk. Wielu z nich jest wychowywana w rodzinach niepełnych, zastępczych. Ok. 50% rodzin ma stosunkowo niskie dochody. Ok. 40% uczniów ma długotrwałe lub krótkotrwałe problemy emocjonalne, wymagające wsparcia. Ok. 1/3 uczniów nie ma właściwych wzorców zachowania, działania.

        Dotychczas, Szkoła- udzielając pomocy dziecku doznającemu przemocy w rodzinie- kierowała się następującymi zasadami:

        -nadzór nad prowadzeniem przypadku dziecka krzywdzonego sprawował Dyrektor Szkoły, udzielając wsparcia i pomocy osobom bezpośrednio zaangażowanym w pomoc;

        koordynatorem pomocy dziecku krzywdzonemu był pedagog szkolny;

        -każdy pracownik szkoły, który zauważył lub podejrzewał u ucznia symptomy krzywdzenia, był zobowiązany do reagowania;

        -podejmowane działania opierały się na diagnozie dziecka i jego sytuacji – opartej na informacjach od pracujących z nim nauczycieli, personelu niepedagogicznego, osoby zaufania, ewentualnie z innych dostępnych danych;

        -zasadą udzielania pomocy dziecku krzywdzonemu przez szkołę była i jest współpraca zespołowa (ograniczona jednak, ze względu na zachowanie dyskrecji, do osób pracujących z dzieckiem);

        -w przypadkach związanych z łamaniem prawa lub wykraczających poza możliwości Szkoły korzystano z pomocy Sądów, Policji, MOPS.

         

        III Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

        § 1.

        Rekrutacja personelu ZSPS odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.

        Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel – uczeń ustalone w ZSPS.

        W ZSPS dokonano analizy ryzyka Załącznik nr 6 wskazującej na potencjalne obszary i czynniki ryzyka oraz sposoby ich redukowania.

        Personel ZSPS posiada wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia uczniów i zwraca na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.

        Personel ZSPS monitoruje sytuację i dobrostan ucznia.

        W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy ZSPS podejmują rozmowę z rodzicami/ opiekunami prawnymi, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

         

        IV Zasady bezpiecznej relacji personel- uczeń

        § 2.

        Nadrzędnym celem wszelkich działań podejmowanych przez personel szkoły jest promowanie dobra ucznia i jego najlepszego interesu. Personel traktuje każdego ucznia z szacunkiem, dbając o jego godność oraz potrzeby. Absolutnie niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie wobec ucznia. Personel w pełni przestrzega obowiązującego prawa, wewnętrznych przepisów instytucji oraz swoich kompetencji w celu osiągnięcia tych celów. Zasady tworzenia bezpiecznych relacji z uczniami obowiązują wszystkich pracowników, stażystów oraz wolontariuszy i są potwierdzone przez podpisanie odpowiedniego oświadczenia.

        §3.

        Pracownicy ZSPS zobowiązani są do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami. Należy za każdym razem rozważyć, czy reakcja, komunikat lub działanie wobec ucznia jest adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów.

         Komunikacja z uczniami

        §4.

        Zasady komunikacji z uczniami:

        • W komunikacji z uczniami zachowuj cierpliwość i szacunek.
        • Słuchaj uważnie ucznia i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich możliwości intelektualnych i danej sytuacji.
        • Nie: zawstydzaj, upokarzaj, lekceważ i obrażaj ucznia. Nie wolno Ci krzyczeć na ucznia w sytuacji innej niż wynikająca z jego bezpieczeństwa lub innych.
        • Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących ucznia wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów. Obejmuje to wizerunek ucznia, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej                                        i prawnej.
        • Podejmując decyzje dotyczące ucznia poinformuj go o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
        • Szanuj prawo ucznia do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić ucznia, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
        • Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z uczniem na osobności, zostaw uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbaj, aby być w zasięgu wzroku innych. Możesz też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
        • Nie wolno Ci zachowywać się w obecności uczniów w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec ucznia relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
        • Poinformuj, że w razie potrzeby uczeń może zgłosić się do wybranej przez siebie osoby i otrzyma wsparcie.

         

        Kontakt fizyczny z uczniami

        §5.

        Zasady kontaktów fizycznych z uczniami

        • Przemocowe działanie wobec ucznia jest niedopuszczalne.
        • Możliwy jest kontakt fizyczny z uczniem, wynikający z jego stanu psychofizycznego w danym momencie. Musi to być jednak kontakt bezpieczny: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Należy najpierw upewnić się słownie, czy uczeń takiego kontaktu fizycznego potrzebuje. Trzeba kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję ucznia, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez ucznia lub osoby trzecie.
        • Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej ucznia.
        • Nigdy nie należy dotykać ucznia w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
        • Należy być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań.
        • Nie wolno angażować się w takie aktywności jak: łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
        • Należy zachować szczególną ostrożność wobec uczniów którzy doświadczyli nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc uczniowi zrozumieć znaczenie osobistych granic.
        • Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Należy poinformować koordynatora zgodnie z procedurami; jeżeli zaobserwowano jakiekolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub uczniów.  
        • W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec ucznia unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem.
        • Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z uczniami/uczniem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.

         

        Kontakty poza godzinami pracy

        §6.

        Co do zasady kontakt z uczniami powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.

        • Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
        • Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
        • Dopuszczalne jest zakładanie tzw. grup (klasa wychowawcza, grupy zawodowe), ich uczestnikiem musi być inny nauczyciel.
        • W sytuacjach nagłych dopuszczalne jest kontaktowanie się z uczniami telefonicznie, poprzez messenger, fb. Należy jednak taki kontakt zapisać w swoich notatkach służbowych.
        • Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy poinformować  o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni uczniów muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
        • Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli uczniowie i rodzice/opiekunowie uczniów są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych uczniów ich rodziców oraz opiekunów.

        V Zasady ochrony wizerunku ucznia i danych osobowych małoletnich

        § 7.

        Szkoła uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku ucznia, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

        Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku ucznia i ich danych stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.

         

         

        § 8.

        Pracownikowi ZSPS nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu ucznia) bez pisemnej zgody rodzica lub jego opiekuna prawnego.

        Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna ucznia – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

         

        § 9.

        Upublicznienie przez pracownika ZSPS wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie wymaga pisemnej zgody rodzica lub jego opiekuna prawnego. Uwaga! Jeżeli wizerunek ucznia stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na upublicznienie wizerunku ucznia nie jest wymagana.

         

        VI Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w ZSPS

         

        § 10.

        Szkoła zapewniając uczniom dostęp do Internetu, podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. W szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów.

        Na terenie ZSPS w czasie zajęć, dostęp ucznia do Internetu możliwy jest tylko pod nadzorem pracownika ZSPS.

        W przypadku gdy dostęp do Internetu w Szkole realizowany jest pod nadzorem pracownika ZSPS jest on zobowiązany informować uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z Internetu w czasie zajęć.

         

        § 11.

        Dyrektor ZSPS zobowiązany jest do zapewnienia właściwego zabezpieczenia sieci przed niebezpiecznymi treściami, poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego oprogramowania.

         

        VII Rozpoznawanie przemocy wobec ucznia

        § 12.

        Symptomy, mogące świadczyć o stosowaniu przemocy wobec ucznia:

        • Dziecko jest często brudne, nieprzyjemnie pachnie,
        • Dziecko kradnie jedzenie, pieniądze itp.,
        • Dziecko żebrze,
        • Dziecko jest głodne,
        • Dziecko nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, szczepień, okularów itp.,
        • Dziecko nie ma przyborów szkolnych, odzieży, butów i innych przedmiotów codziennego użytku,
        • Dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości itp.), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia,
        • Podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp. Dziecko często je zmienia,
        • Pojawia się niechęć przed udziałem w lekcjach w-f,
        • Dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody,
        • Dziecko boi się rodzica lub opiekuna, wyraża strach przed powrotem do domu,
        • Dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła,
        • Dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.,
        • Dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.,
        • Dziecko osiąga słabsze wyniki w nauce w stosunku do swoich możliwości,
        • Dziecko ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet itp.),
        • Dziecko używa środków psychoaktywnych,
        • Dziecko nadmiernie szuka kontaktu z innym dorosłym (tzw. „lepkość” dziecka),
        • Dziecko moczy i zanieczyszcza się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach czy też na widok określonych osób,
        • Dziecko ma otarcia naskórka, bolesność narządów płciowych i/lub odbytu,
        • W pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu dziecka zaczynają dominować elementy/ motywy seksualne,
        • Dziecko jest rozbudzone seksualnie niestosownie do wieku,
        • Dziecko ucieka z domu,
        • Nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka,
        • Dziecko mówi o przemocy, opowiada o sytuacjach, których doświadcza,

        §13.

        Zachowania rodzica/opiekuna prawnego, mogące świadczyć o przemocy:

        • Rodzic (opiekun) podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnienia przyczyn obrażeń dziecka,
        • Rodzic (opiekun) odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka,
        • Rodzic (opiekun) mówi o dziecku w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża i strofuje dziecko (np.: używając określeń takich, jak „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”),
        • Rodzic (opiekun) poddaje dziecko surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca dziecko,
        • Rodzic (opiekun) nie interesuje się losem i problemami dziecka,
        • Rodzic (opiekun) często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa dziecko,
        • Rodzic (opiekun) jest apatyczny, pogrążony w depresji,
        • Rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie,
        • Rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np.: reaguje nieadekwatnie do sytuacji, wypowiada się niespójnie,
        • Rodzic (opiekun) nie ma świadomości lub neguje potrzeby dziecka,
        • Rodzic (opiekun) faworyzuje jedno z rodzeństwa,
        • Rodzic (opiekun) przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym z dzieckiem (na przykład podczas zabawy),
        • Rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.

        VIII Procedura interwencji w przypadku krzywdzenia ucznia

         

        §14.

        W przypadku powzięcia przez pracownika ZSPS podejrzenia, że uczeń jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek poinformowania dyrektora lub koordynatora w ZSPS. W przypadku nieobecności ww. osób należy informację przekazać pedagogowi szkoły.

         

         

         

        §15.

        Po uzyskaniu informacji o podejrzeniu przemocy wobec ucznia, dyrektor lub koordynator wzywa opiekunów ucznia, którego krzywdzenie podejrzewa i informuje ich o podejrzeniu. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia dotyczy ucznia/wychowanka pełnoletniego, co do którego nie zapadło postanowienie o jego ubezwłasnowolnieniu, poinformowanie rodziców oraz podjęcie innych czynności opisanych w niniejszych Standardach jest możliwe tylko po uzyskaniu pisemnej zgody takiego ucznia. Obowiązek uzyskania zgody pełnoletniej, nieubezwłasnowolnionej ofiary krzywdzenia nie jest wymagany dla poinformowania właściwych organów (Policja, prokuratura) w sytuacji, gdy domniemane krzywdzenie ma formę przestępstwa ściganego z urzędu.

         

        Koordynator sporządza opis sytuacji na podstawie rozmów z uczniem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz opracowuje plan pomocy małoletniemu z zastrzeżeniem § 16.

        Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:

        podjęcia przez ZSPS działań w celu zapewnienia uczniowi bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,

        wsparcia, jakie zaoferuje uczniowi ZSPS skierowania go do specjalistycznej placówki pomocy, jeżeli istnieje taka potrzeba.

         

        § 17.

        W uzasadnionych Dyrektor lub koordynator może powołać zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: wskazany nauczyciel, pedagog specjalny, psycholog, wychowawca ucznia lub inni pracownicy.

        Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi określone w § 16 niniejszych Standardów.

        W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie ucznia, dyrektor ZSPS jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny.

        Zespół, o którym mowa w punkcie §17, wzywa rodziców/opiekunów ucznia na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się notatkę.

         

        § 18.

        Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz z zaleceniem współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom.

        Przewodniczący zespołu interwencyjnego informuje rodziców/opiekunów o obowiązku ZSPS – jako instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).

        Uwaga! Pracownicy pedagogiczni ZSPS uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskiej Karty”, w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania, jeżeli powezmą podejrzenie, że małoletni doświadcza przemocy domowej.

        Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego – dyrektor ZSPS składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

        Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w §16.

        W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – dyrektor ZSPS informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów ucznia na piśmie.

        § 19.

        Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji ucznia w ZSPS.

        Wszyscy pracownicy Szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, podjęły informację o krzywdzeniu ucznia lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

        § 20.

        W przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez pracownika Szkoły:

        1. Odsuwa się pracownika od kontaktu z dziećmi;
        2. W przypadku podejrzenia nauczyciela- dodatkowo informuje się Rzecznika Dyscyplinarnego i podejmuje działania, narzucone prawem.

        §21.

        W przypadku podejrzenia o krzywdzenie ucznia przez rodziców/opiekunów prawnych, można pominąć etap informowania potencjalnego sprawcy o podejrzeniach, kierowanych pod jego adresem.

        §22.

        W przypadku podejrzenia o krzywdzenie ucznia przez kolegów, o zdarzeniu i podejmowanych działaniach informuje się rodziców/opiekunów prawnych uczniów podejrzanych o krzywdzenie.

         

        IX Obowiązujące procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji      w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa ucznia

        Polska procedura karna nakłada obowiązek zawiadomienia organów ścigania o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu -  art. 304 § 1 k.p.k

        Przestępstwa wobec osoby najbliższej, które można zgłosić na policji lub w prokuraturze to:
        " znęcanie się fizyczne lub psychiczne nad osobą najbliższą lub nad inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od sprawcy albo nad małoletnim lub osobą nieporadną ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny” - art. 207 k.k.  

        Zgodnie z art. 572 kodeksu postępowania cywilnego każdy, komu znane jest zdarzenie uzasadniające wszczęcie postępowania z urzędu, obowiązany jest zawiadomić o nim sąd rodzinny. Obowiązek ten ciąży przede wszystkim na prokuratorach, notariuszach, komornikach, organach samorządu i administracji rządowej, organach Policji, placówkach oświatowych, ośrodkach pomocy społecznej oraz organizacjach i zakładach zajmujących się opieką nad małoletnimi lub osobami psychicznie chorymi.
         

        Osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych, powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem przemocy domowej, mają obowiązek niezwłocznego zawiadomienia o tym Policji lub prokuratora - art.  12 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Obowiązek ten mają także osoby będące świadkami przemocy domowej, które powinny zawiadomić o tym Policję, prokuratora lub inny podmiot działający na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej.

         

        §23.

        Interwencję powinna inicjować osoba/instytucja, która rozpoznała sygnały świadczące o występowaniu przemocy wobec ucznia

        §24.

        Jeżeli opiekun/opiekunowie małoletniego zaniedbuje/ą jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie i obserwować dziecko z zachowaniem wzmożonej czujności. Jeśli zachodzi uzasadniona potrzeba wszczęcia postępowania z urzędu, konieczne jest powiadomienie sądu.

         

        §25.

        W przypadku stwierdzonej przemocy domowej / zaniedbania noszącego znamiona przemocy ze strony opiekunów wobec małoletniego, zachodzi konieczności wszczęcia procedury Niebieskie Karty.

        Podmiotami upoważnionymi do wszczęcia procedury Niebieskie Karty zgodnie z § 2 ust. 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” są:

        funkcjonariusze Policji,

        pracownicy socjalni jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,

        pracownicy socjalni specjalistycznych ośrodków wsparcia dla osób doznających przemocy domowej,

        asystenci rodziny,

        nauczyciele wychowawcy będący wychowawcami klasy lub nauczyciele znający sytuację domową małoletniego,

        osoby wykonujące zawód medyczny, w tym lekarze, pielęgniarki, położne lub ratownicy medyczni,

        przedstawiciele gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,

        pedagodzy, psycholodzy lub terapeuci, będący przedstawicielami podmiotów wskazanych w art. 9a ust 3 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej z dnia 29 lipca 2005 r. .

        §26.

        Niebieska Karta - A to formularz wypełniany przez w/w podmioty w przypadku stwierdzenia przemocy domowej. Wszczyna on procedurę Niebieskie Karty, która stanowi ogół czynności podejmowanych i realizowanych w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy domowej. Procedura oferuje współpracę interdyscyplinarną pracowników różnych instytucji, opracowując plan pomocy – właściwym organem do takich działań jest Zespół Interdyscyplinarny, koordynujący pracę systemową na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej.

        Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy “Niebieska Karta” wypełniony przez uprawniony podmiot formularz Niebieska Karta – A jest przekazywany niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych do Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi z siedzibą przy ul. Tramwajowej 21.

         

        Po przekazaniu formularza, ze środowiskiem dotkniętym przemocą domową pracę prowadzi grupa diagnostyczno – pomocowa, której podstawowy skład stanowi pracownik socjalny z Wydziału Przeciwdziałania Przemocy Domowej mieszczącego się przy ul. Tramwajowej 21 oraz dzielnicowy właściwego rejonowo Komisariatu Policji.

         

        Jeśli sytuacja tego wymaga, skład grupy może być poszerzony o osoby wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy domowej, mające znaczenie przy realizacji działań pomocowych dla dziecka i jego rodziny.

         

        X Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem

        §27.

        Dyrektor wyznacza pracownika odpowiedzialnego za realizację ( w tym upowszechnianie) Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w ZSPS, zwanego koordynatorem

         

        §28.

        1.Koordynator jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Standardów oraz proponowanie zmian w Standardach, w szczególności mających na celu dostosowanie do aktualnie obowiązujących przepisów prawa oraz potrzeb placówki.

        2.Pracownik odpowiedzialny za realizację Standardów ochrony małoletnich przeprowadza wśród personelu ZSPS raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.

        3.Na podstawie przeprowadzonej ankiety, osoba odpowiedzialna za realizację Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi ZSPS.

        Dyrektor ZSPS na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, uczniom i ich rodzicom/opiekunom.

         

        XI Przepisy końcowe

         

        § 29.

        Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

        Ogłoszenie Standarów następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie ZSPS lub poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom zamieszczenie na stronie internetowej ZSPS i BIP ZSPS.

         

        Załącznik nr 1 Zasady bezpiecznej rekrutacji w Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego im. Powstańców Wielkopolskich w Łodzi

         

        Dyrektor przed zatrudnieniem pracownika w ZSPS poznaje dane osobowe, kwalifikacje kandydata/kandydatki, w tym stosunek do wartości podzielanych przez ZSPS takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.

        Dyrektor dba o to, by osoby przez niego zatrudnione posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Dyrektor ZSPS przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje jego/jej dane osobowe, w tym dane potrzebne do sprawdzenia danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym. Uwaga! Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub opieką nad nimi ZSPS jest zobowiązane sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu placówki.

        Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, dyrektor (ZSPS może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:

        wykształcenia,

        kwalifikacji zawodowych,

        przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.

        W każdym przypadku dyrektor ZSPS musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez niego zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Powinien znać:

        imię (imiona) i nazwisko,

        datę urodzenia,

        dane kontaktowe osoby zatrudnianej.

        Aby sprawdzić osobę w Rejestrze, dyrektor Szkoły potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki:

        imię i nazwisko,

        data urodzenia,

        PESEL,

        nazwisko rodowe,

        imię ojca,

        imię matki.

        Wydruk z Rejestru przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza lub osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

        Dyrektor ZSPS przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

        Od kandydata/kandydatki dyrektor pobiera również oświadczenie o państwie lub państwach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.

        Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariacie związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów.

        Jeżeli osoba posiadająca obywatelstwo polskie w oświadczeniu wskazanym w punkcie 7 oświadczyła, że w ciągu ostatnich 20 lat zamieszkiwała na terenie państwa innego niż Polska, jest ona zobowiązana przedłożyć również informację z rejestru karnego każdego z państw, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariacie związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów.

        Jeżeli osoba będąca obywatelem innego państwa w oświadczeniu wskazanym w punkcie 7 oświadczyła, że w ciągu ostatnich 20 lat zamieszkiwała na terenie państwa innego niż Polska i wskazała państwo, którego obywatelstwo posiada, jest zobowiązana przedłożyć również informację z rejestru karnego każdego z państw, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariacie związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów.

        Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności, nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka zobowiązani są złożyć pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie byli prawomocnie skazani w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, oraz nie wydano wobec nich innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścili się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi.

        Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

        W sytuacji, gdy zakres obowiązków pracowniczych kandydata do pracy będzie się wiązał z wychowaniem małoletnich, ich edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem im porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych ich zainteresowań, lub z opieką nad nimi Dyrektor ZSPS jest zobowiązany do żądania od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.

        W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia z Rejestru zagranicznego dyrektor uzyskuje od kandydata/kandydatki oświadczenie o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.

        Dyrektor ZSPS jest zobowiązany do zapoznania kandydata/ki z klauzulą informacyjną RODO – dotyczy to osoby, która będzie dopuszczona do pracy lub do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi w rozumieniu przepisów ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1304, z późn. zm.)  

         Przykładowy wzór oświadczenia

         

        ……………………………………………………

        (miejscowość i data)

         

        Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania

        podstawowych zasad ochrony nieletnich przed krzywdzeniem

         

        Ja, ……………………………………………………, posiadający/-a numer PESEL ………………………………………, oświadczam, że nie byłem/-am skazany/-a za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności lub przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.

         

        Ponadto oświadczam, że zapoznałem/-am się z zasadami ochrony uczniów obowiązującymi w ZSPS w Łodzi i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

         

         

        ……………………………………………………

        (podpis)

         

         

        Przykładowy wzór oświadczenia

        Łódź, dnia ……………………..…..

         

        Oświadczenie osoby będącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej

         

                  Ja, niżej podpisana/y ……………………………………………………., oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat nie zamieszkiwałem/zamieszkiwałem* poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, w niżej wymienionych państwach:

        ………………………………………….

        ………………………………………….

        W załączeniu składam informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

                  W związku z zamieszkiwaniem poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej:

        do niniejszego oświadczenia załączam informację z rejestrów karnych państw, w których zamieszkiwałem uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi lub informację z rejestrów karnych tych państw (w przypadku, gdy prawo danego państwa, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi) lub oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 7 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

        Oświadczam, że jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

        ………………………………………….

         (data i podpis)

        * Niepotrzebne skreślić. Pod pojęciem zamieszkiwania należy rozumieć wszelkie pobyty za granicą inne niż turystyczne lub w celu odwiedzin osoby bliskiej. Jako zamieszkiwanie należy rozumieć w szczególności pobyty, takie jak: stypendia i staże naukowe, wymiana studencka, praca za granicą, pobyty au paire, studia, praktyki lub inne formy nauki za granicą.

         

        Przykładowy wzór oświadczenia

        Łódź, dnia ________

         

        Oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 7 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich

         

                  Ja, niżej podpisana/y ………………………………………….. (w związku z zamieszkiwaniem na terenie ………………………………………….. (oświadczam, że w państwie tym …………………………………………..(nazwa państwa) nie jest prowadzony rejestr karny/prawo nie przewiduje wydawania informacji z rejestru karnego*.

        W związku z tym oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii** oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie mam obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

         

        Oświadczam, że jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

         

        ……………………………

        (data i podpis)

         

        * Niepotrzebne skreślić

        ** Chodzi m.in. o przestępstwa: zabójstwa (we wszelkich jego formach), bezprawnego przerwania ciąży, spowodowania uszczerbku na zdrowiu, bójki lub pobicia, celowego zarażenia chorobą zakaźną, nieudzielenia pomocy osobie w stanie zagrożenia życia, zgwałcenia, wykorzystania seksualnego, obcowania płciowego z małoletnim, pedofilii i jej propagowania, kazirodztwa, posiadania i rozpowszechniania pornografii, stręczycielstwa i zmuszania do prostytucji, handlu ludźmi, znęcania się, wytwarzania, posiadania, handlu środkami psychoaktywnymi i inne przestępstwa związane z narkotykami.

         

         

        Przykładowy wzór oświadczenia

        Łódź, dnia ………….

         

        Oświadczenie osoby posiadającej obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska

         

         

                  Ja, niżej podpisana/y ………………………………………………………. oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat nie zamieszkiwałem/zamieszkiwałem* poza granicami ……………………………………………**,  w niżej wymienionych państwach:

        ……………………………………………………….

        ……………………………………………………….

        W załączeniu składam informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego oraz informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi lub informację z rejestru karnego tego państwa (w przypadku, gdy prawo danego państwa, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi).    

         

        W związku z zamieszkiwaniem poza granicami państwa, którego jestem obywatelem, do niniejszego oświadczenia załączam informację z rejestrów karnych państw, w których zamieszkiwałem uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi lub informację z rejestrów karnych tych państw (w przypadku, gdy prawo danego państwa, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi) lub  oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 7 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

        Oświadczam, że jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

        …………………………

        (data i podpis)

         

        * Niepotrzebne skreślić. Pod pojęciem zamieszkiwania należy rozumieć wszelkie pobyty za granicą inne niż turystyczne lub w celu odwiedzin osoby bliskiej. Jako zamieszkiwanie należy rozumieć w szczególności pobyty, takie jak: stypendia i staże naukowe, wymiana studencka, praca za granicą, pobyty au paire, studia, praktyki lub inne formy nauki za granicą.

        ** Należy wpisać nazwę państwa, którego składający oświadczenie jest obywatelem

        Załącznik nr 2 Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych uczniów

         

        Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. We wszystkich działaniach ZSPS kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków uczniów.

        Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów uczniów promocji ZSPS dokumentowaniu działań i zawsze ma na uwadze ich bezpieczeństwo. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój uczniów – chłopców i dziewczęta, uczniów w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.

        Rodzice/opiekunowie decydują, czy wizerunek ich dzieci będzie mógł być przez nas wykorzystany.

        Zgoda rodziców/opiekunów na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie zostali poinformowani o sposobie i celu wykorzystania zdjęć/nagrań i przysługujących im prawach.

        Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków uczniów poprzez:

        prośbę o pisemną zgodę rodziców/opiekunów przed publikacją zdjęcia/nagrania,

        udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie prawa posiadają osoby uwiecznione na zdjęciach/nagraniach lub ich rodzice/opiekunowie prawni.

        unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi ucznia z imienia i nazwiska; jeśli konieczne jest podpisanie ucznia, używamy tylko imienia,

        rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji o uczniu powiązanych z jego wizerunkiem (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez ZSPS chyba, że informacja taka jest nierozerwalnie związana z celem publikacji zdjęcia (np. informacja, że osoba na zdjęciu zajęła 1 miejsce w konkursie lub zawodach)

        Zmniejszamy ryzyko kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań ucznia poprzez przyjęcie następujących zasad:

        -wszyscy uczniowie znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrani, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla ucznia poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,

        -zdjęcia/nagrania uczniów koncentrują się na czynnościach wykonywanych przez uczniów i w miarę możliwości przedstawiają ich w grupie, a nie pojedyncze osoby,

        rezygnujemy z publikacji zdjęć uczniów, nad którymi nie sprawujemy już opieki,

        -wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków uczniów są rejestrowane i zgłaszane dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa uczniów.

        W sytuacjach, w których ZSPS rejestruje wizerunki uczniów do własnego użytku, deklarujemy, że:

        - zgoda rodziców/opiekunów na umieszczenie wizerunku w mediach społecznościowych zbierana jest w momencie rozpoczęcia nauki; w każdej chwili może być odwołana, zmieniona;

        - w przypadku rejestracji wydarzenia zleconej osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) dbamy o bezpieczeństwo uczniów i młodzieży poprzez:

        -zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,

        -zobowiązanie osoby rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,

        -niedopuszczanie do sytuacji, w której osoba rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika ZSPS,

        -informowanie rodziców/opiekunów oraz uczniów, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia, i przyjęcie ew. odmów zarejestrowania wizerunku.

        Jeśli wizerunek ucznia stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów ucznia nie jest wymagana.

        W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie wydarzeń i uroczystości organizowanych przez ZSPS rejestrują wizerunki uczniów do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:

        -przetwarzanie, w tym publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki uczniów i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów,

        -zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki  uczniów nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie uczniów wyrażą na to zgodę,

        -przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze sprawdzamy ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku ucznia.

        Przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba, którzy chcą zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji ZSPS.

        W powyższej sytuacji poinformujemy dokonującego rejestracji wydarzenia i dokonującego publikacji, że powinien on spełnić obowiązki prawne dotyczące rozpowszechniania wizerunku, w tym uzyskać na piśmie od rodziców/opiekunów zgody na rozpowszechnianie wizerunku ich dzieci.

        .Personelowi (nazwa placówki) nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku ucznia na terenie instytucji bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna ucznia oraz bez zgody dyrekcji.

        Uczniowie mogą samodzielnie podjąć decyzję o np. udzieleniu wywiadu, o ile rodzic wyraził zgodę na udostępnienie wizerunku swojego dziecka.

         

        Jeśli uczniowie, rodzice lub opiekunowie nie wyrazili zgody na rozpowszechnianie wizerunku ucznia, respektujemy ich decyzję ( nie dot. to zdjęć grupowych).

        Zabezpieczenia stosowane w celu ochrony wizerunku ucznia:

        -nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafie, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez ZSPS;

        - nośniki będą przechowywane maksymalnie przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji, zdjęcia mogą być usuwane wcześniej;

        -nie przechowujemy w ZSPS materiałów elektronicznych zawierających wizerunki uczniów na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive),

        - nie jest dozwolone używanie przez personel osobistych urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków uczniów,

        -jedynym sprzętem, którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące należące do ZSPS.

         

        Załącznik nr 3 Zasady bezpiecznego korzystania z internetu

        Szkoła podejmuje działania zabezpieczające uczniów przez dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju w poniższy sposób:

        • Zainstalowano i zgodnie z potrzebami aktualizuje się oprogramowanie zabezpieczające;
        • Na terenie szkoły dostęp ucznia do Internetu możliwy jest pod nadzorem pracownika ZSPS na zajęciach komputerowych;
        • Nauczyciel informuje uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu;
        • Nauczyciel czuwa nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów podczas lekcji;
        • Szkoła zapewnia dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu;
        • Szkoła umożliwia korzystanie z wi-fi zabezpieczonego pod kątem otwierania stron z niewłaściwymi treściami (OSE)

        Osoba odpowiedzialna za Internet posiada indywidualny login i hasło, umożliwiające korzystanie z Internetu na terenie instytucji. Pracownik zachowuje login i hasło w tajemnicy. Podobnie indywidualny login i hasło posiada każdy nauczyciel prowadzący zajęcia komputerowe z uczniami.

        Szkoła posiada oprogramowanie – Bezpieczny Internet OSE oraz programy antywirusowe. Program OSE przeznaczony dla szkół, które chcą chronić młodzież przed zagrożeniami, na jakie mogą się natknąć w Sieci korzystając z Internetu w szkole. Zapewnia bezpieczeństwo uczniom korzystającym w szkole z Internetu. Posiada skuteczne opcje filtrowania treści internetowych:

        • blokuje dostęp do stron z przemocą, pornografią, satanizmem, neonazistowskimi hasłami, stron zachęcających do brania narkotyków, sekt czy też z czatami internetowymi. Nauczyciel ma możliwość dodawania kolejnych stron do tej bazy, jak również odblokowywania wybranych stron już w niej figurujących,
        • inteligentnie rozpoznaje treści przeglądanych stron zanim się jeszcze wyświetlą                                           i blokuje te, na których występują zakazane słowa,
        • może zablokować możliwość korzystania z różnych komunikatorów internetowych,
        • blokuje możliwość pobierania z Internetu wybranych rodzajów dokumentów                                        oraz programów. Pozwala to uniknąć "zaśmiecania" komputera ściąganymi przez dzieci, potencjalnie niebezpiecznymi, plikami (dialery, wirusy itp.), daje także możliwość czasowego zablokowania dostępu do Internetu na wybranych stanowiskach komputerowych.

        Opiekun sali informatycznej zapewnia, że na wszystkich komputerach z dostępem                                                 do Internetu na terenie szkoły zainstalowane i aktualizowane jest oprogramowanie AVAST, które jest oprogramowaniem antywirusowym, antyspamowym i firewall. Wymienione oprogramowania są aktualizowane przez wyznaczonego pracownika szkoły przynajmniej raz na 2 miesiące. Wyznaczony pracownik szkoły przynajmniej raz na 2 miesiące sprawdza, czy na komputerach z dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści.

        Zadania pracownika szkoły w przypadku znalezienia niebezpiecznych treści:

        • Wyznaczony pracownik Szkoły ustala, kto korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści.
        • Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje pedagogowi lub pod jego nieobecność psychologowi.
        • Pedagog/psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.
        • Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w niniejszych procedurach.

        Załącznik nr 4 Karta interwencji

         

        Imię i nazwisko ucznia

         

        Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)

         

        Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

         

        Opis działań podjętych przez pedagoga/psychologa

        Data:

        Działanie:

         

         

         

         

        Spotkania z opiekunami ucznia

        Data:

        Opis spotkania:

         

         

         

         

        Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)

        zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

        wniosek o wgląd w sytuację ucznia/rodziny

         

        inny rodzaj interwencji (jaki?): …………………………… …………………………………………

        Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji

         

         

        Wyniki interwencji – działania organów wymiaru sprawiedliwości (jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach działania placówki lub działania rodziców)

        Data:

        Działanie:

         

         

                 

         

         

         

         

        Załącznik nr 5 Ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem – dla pracowników

         

        PYTANIE

        ODPOWIEDŹ

        Czy znasz standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące w ZSPS, w którym pracujesz?

         

        Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia uczniów?

         

        Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia uczniów?

         

        Czy wszystkie zapisy zawarte w Standardach Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem są dla Ciebie zrozumiałe?

         

        Jeśli nie – wskaż które zapisy są niezrozumiałe

         

         

         

         

        Załącznik nr 5a

        Wzór – ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem – dla dyrektorów/ kierowników placówek

         

        PYTANIE

        ODPOWIEDŹ

        Kiedy w placówce zostały wprowadzone Standardy Ochrony małoletnich przed krzywdzeniem?

         

         

         

        Gdzie są udostępnione Standardy Ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w wersji zupełnej?

        - na tablicy ogłoszeń

        - www/ BIP

        - dziennik elektroniczny

        - inne

         

        Czy w placówce opublikowana została wersja skrócona przeznaczona dla małoletnich?

         

        Czy pracownicy zostali przeszkoleni w zakresie Standardów Ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

         

        Czy w placówce wyznaczona została osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach?

         

         

         

        Czy w placówce wyznaczona została osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach?

         

         

         

        Czy w placówce prowadzony jest Rejestr zdarzeń

         

         

         

        Załącznik nr 6 Obszary ryzyka

         

        Obszary ryzyka

        Czynniki ryzyka

        Znaczenie ryzyka

        (wysokie – średnie – niskie)

        Jak zredukować ryzyko

        Działania do wdrożenia

        Personel

        1.

         

         

         

         

        2.

         

         

         

         

        3.

         

         

         

        Partnerzy

        1.

         

         

         

         

        2.

         

         

         

         

        3.

         

         

         

        Współpracownicy

        1.

         

         

         

         

        2.

         

         

         

         

        3.

         

         

         

        Usługi

        1.

         

         

         

         

        2.

         

         

         

         

        3.

         

         

         

        Zewnętrzna komunikacja

        1.

         

         

         

         

        2.

         

         

         

         

        3.

         

         

         

        UWAGI:

         

         

         

         

         

         

         Załącznik  nr 7  Dane kontaktowe instytucji i organizacji,

         które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.

         

        Zespół Interdyscyplinarny w Łodzi – siedziba przy Wydziale Przeciwdziałania Przemocy Domowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej ul. Tramwajowa 21

        e-mail : zi@mops.lodz.pl

        tel. 42 6765410/do13/

        Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łodzi, ul. Kilińskiego 102/102a – pomaga w sprawach socjalnych, bytowych i prawnych, może też udzielić wsparcia psychologa i pedagoga.

         

        Fundacja Ktoś ul. Rydza Śmigłego 70 - program: Ktoś dla kobiet – wsparcie dla kobiety doświadczających przemocy z terenu Łodzi. Fundacja oferuje bezpłatną pomoc psychologów, prawników oraz weekendowe warsztaty i grupy wsparcia.

        tel. 536029559 lub 42 2081109

        e-mail: ktosdlakobiet@gmail.com

        Telefon Zaufania od poniedziałku do piątku w godzinach 20:00 - 8:00,

        w soboty, niedziele i święta całodobowo

        tel. 19288

        Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie” Niebieska Linia”

        tel. 22 668 70 00 lub 116 123

        Linia Pomocy Pokrzywdzonym – ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem, a także osób dotkniętych przemocą domową, próbami samobójczymi i dla dzieci potrzebujących wsparcia.

        Tel. 48222 309900

        Fundacja Feminoteka - wsparcie dla kobiet doświadczających przemocy, także dla osób transseksualnych.

        tel. 888 88 33 88

        Fundacja Ocalenie - wsparcie dla migrantek i migrantów doświadczających przemocy/i dyskryminacji Łódź ul. Piramowicza 9/2 – pomoc dla cudzoziemców także w obszarze przemocy.

        Ośrodek Interwencji Kryzysowej przy Miejskim Centrum Terapii i Profilaktyki Zdrowotnej Łódź ul. Niciarniana 41 - programy korekcyjno – edukacyjne i psychologiczno – terapeutyczne dla sprawców przemocy domowej i grupy wsparcia dla osób doznających przemocy domowej.

         tel.  800 112 800 (bezpłatny, czynny całodobowo) lub tel. 42 630 11 02

        Fundacja Wsparcia Psychospołecznego / Lokalizacja:

        Piotrkowska 270 lok. 422

        Strzelców Kaniowskich 71

        Zbożowa 9

        Możliwe wizyty domowe w uzasadnionych przypadkach.

        Tel 794430463

        Fundacja Słonie na Balkonie - wsparcie dla rodzin dotkniętych kryzysem, szczególnie dla rodziców i opiekunów, którzy szukają pomocy dla dziecka w kryzysie.

        Tel. 800 800 602 -  od poniedziałku do piątku między 15.00 – 19.00

        Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie, ul. Franciszkańska 85 - placówka całodobowa, dysponująca miejscami noclegowymi dla osób dotkniętych przemocą (bez skierowania i bez względu na dochód); oferuje bezpłatną, kompleksową pomoc schroniskową, terapeutyczną, pedagogiczną, socjalną, medyczną i prawną.

        Prokuratura Okręgowa w Łodzi, ul. Kilińskiego 152 – można tam złożyć zawiadomienie o przestępstwie i poprosić o udzielenie podstawowej informacji prawnej.

        Komisariaty Policji Komendy Miejskiej Policji w Łodzi:

        I KMP, ul. Sienkiewicza 28/30;

        II KMP, ul. Ciesielska 27;

        III KMP, ul. Armii Krajowej 33;

        IV KMP, ul. Kopernika 29/31;

        V KMP, ul. Organizacji WiN 60;

        VI KMP, ul. Wysoka 45;

        VII KMP, ul. 3 Maja 43;

        VIII KMP, ul. Wólczańska 250.

        Podczas wizyty w komisariacie można złożyć zawiadomienie o przestępstwie i poprosić o udzielenie podstawowej informacji prawnej.

        Sądy

        Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, VII i VIII Wydział Rodzinny i Nieletnich, al. Kościuszki 107/109;

        Sąd Rejonowy dla Łodzi-Widzewa w Łodzi, V Wydział Rodzinny i Nieletnich, ul. Kopcińskiego 56.

        W sądach można złożyć pozew w sprawach rodzinnych lub wniosek dotyczący spraw opiekuńczych wobec dzieci.

        Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Łodzi:

        Łódź-Bałuty, Łódź-Śródmieście, Łódź-Widzew - ul. Zachodnia 47, pokój: 113, I piętro;

        Łódź-Polesie, Łódź-Górna - ul. Krzemieniecka 2b, pokój: 114, I piętro.

        Jeżeli przemocy towarzyszy picie alkoholu, można zwrócić się do Komisji z wnioskiem o skierowanie sprawcy przemocy na leczenie odwykowe lub uzyskać inną pomoc związaną z nadużywaniem przez niego alkoholu.

         

        Załącznik 8 Dostępność informacji dla młodzieży

         na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży

         

        Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 

        Tel. 800121212

        Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

        Tel.  116111 

        Fundacja Słonie na Balkonie

        Tel. 800800602 – od poniedziałku do piątku 15 – 19 / pomoc dla dziecka w kryzysie

        Pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży na terenie Łodzi:

        Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży przy ul. Mielczarskiego 35,

        Centrum Środowiskowej Opieki Psychologicznej dla Dzieci Al. Kościuszki 39,

        Poradnia Psychologiczna Fundacji Gajusz ul. Piotrkowska 17,

        Poradnia Psychologiczna dla Dzieci Fundacji z Aspi-Racjami ul. Obywatelska 57,

        Poradnia Psychologiczna dla Dzieci ul. Sterlinga 27/29,

        Centrum Medyczne Centermed - Poradnia Psychologiczna dla Dzieci i Młodzieży Al. Piłsudskiego 157,

         Fundacja Słonie na Balkonie ul. Kościuszki 39, 

        Poradnia Diagnozy i Terapii FAS przy ul. Cieszkowskiego 6 w Łodzi.

        SOM wprowadzono zarządzeniem 21/2023/2024 Dyrektora ZSPS z dnia 15.08.2025r.

        /-/ Ewa Zdziemborska-Jatczak, dyrektor ZSPS